Toegewijd beauty fotograaf, woonachtig in de omgeving Antwerpen
Hij houdt van schoonheid, trendy portretten en mode evenementen.
Hij fotografeert mannequins, modelen, enz. op zijn eigen toegewijde manier, zowel in zijn studio als op binnen- & buiten locaties.

Hij heeft heel wat jaren als pro actief geweest en werkte voor Internationale beeld-agentschappen, gekende tijdschriften,
model/mannequin agentschappen, bedrijven en instellingen zoals ondermeer Studio Herman Teirlinck.

 

GESCHIEDENIS / HISTORY

Vader fotografeerde in die tijd met ZEISS Ikons CONTAFLEX Super B spiegelreflex camera.
Maar de resultaten van vaders beeldmateriaal waren niet echt mijn ding.
Ik wilde het liever zélf kunnen, op mijn manier, met mijn visie !

Ik was zo'n 14 jaar en kreeg mijn eerste dia-kleurenfilm én begon met vaders " Zeis Ikon " spiegelreflex mijn eerste stappen te zetten in de fotografie.
Enkele jaren later, na veel zagen, kreeg ik mijn eerste spiegelreflex, de Practica en één lens.
Nog later ging ik op zoek naar beter materiaal en kocht ik zélf van mijn spaarcenten - niet de toen populaire Pentax spiegelreflexen - maar de meer gesofistikeerde FujiFilm spiegelreflex van dat moment, in combinatie met enkele Pentax & Fuji objectieven.
Ik kocht er zelfs ineens 2 :één voor kleur en één voor zwartwit. Zo ging dat in die tijd.

Op termijn werden deze reflexen ingeruild voor 3 NIKON spiegelreflexen : één voor zwartwit, één voor kleurendiafilm en één voor kleurennegatief film, uiteraard met de bijhorende Nikkor objectieven !

In die periode ben ik ook begonnen met tentoonstellingen, individueel en in groep, in nationale en internationale galerijen.

Ik raakte ook bevriend met een Antwerps modefotograaf, Paul Boeckmans. Daar in zijn studio, kon ik mijn draai vinden : zelf het licht bepalen, zelf het kadreren bepalen, en de houding van het model ! Op zijn aanraden ben ik avondschool fotografie gaan volgen. Bedoeling was zijn zaak over te nemen, maar - jammer genoeg - na onze terugkeer uit vakantie, bleek hij zeer onverwachts op 32 jarige leeftijd, overleden te zijn . . . Na het behalen van mijn diploma ben ik dan toch, als zelfstandig fotograaf, begonnen in bijberoep.
In Berchem was mijn studio, die voorzien was van een toen zware BEAM flitsinstallatie & de nodige studio-accessoires.
Uiteraard kwamen daar ook nieuwe toestellen bij : de medium formaat camera's HASSELBLAD 6x6 & de PENTAX 6x7 !

Naast opdrachten voor bedrijven en agentschappen was ik ook bezig met Stock Photography voor The Image Bank, hoofdhuis NewYork en Travel Pictures hoofdhuis Brussel en ook voor tijdschriften zoals : Libelle, Kinderen, Playboy NL (castings), Knack. Ook uitgeverijen, agentschappen en alle opnames van producties die plaatsvonden in Studio Herman Teirlinck ( zie verder referenties ).

Door mijn hoofdberoep ( grotere verantwoordelijkheid ) was ik op zeker moment genoodzaakt te stoppen met mij passie fotografie .
We zaten toen nog in het " analoge"' tijdperk en ik heb toen - op het juiste moment - ineens alles, maar dan ook alles weggedaan . Een doordachte beslissing toen. Jaren later hebben we de draad terug opgenomen en zaten we in het begin van het nog nieuwe " digitale tijdperk " en hebben we uiteindelijk - na vele testen - onze keuze laten vallen op het CANON assortiment. De doka ( = donkere kamer voor kleur- & zwartwit ) was intussen weg en werd vervangen door ondermeer programma's als DDP, Photoshop & Lightroom, die ik vooral zélf en mits jaren avondschool allemaal onder de knie kreeg.


En ja, ik ben nog altijd geboeid in het medium fotografie, dat tegenwoordig wel enorme dimensies heeft aangenomen.
Als we denken aan Joseph Nicéphore Niépce (1826) en George Eastman die de film voor het eerst in 1888 op rol produceerde. Nog later
kwam dé slogan : " iedereen kan nu eenvoudig foto's nemen " . . .
Inderdaad een " reklame slogan " afkomstig van de firma KODAK en dat was toen nog in het analoge tijdperk !
Toen wisten we nog niet dat het digitaal fotograferen nog veel verder zou gaan en intussen is gaan " exploderen " want in elk elektronisch toestel - is het nu aanwezig . . . In elk gezin is het sowieso beschikbaar en dus zeker 1x per gezinslid zeker !

Want . . . ja, iedereen kan nu wel foto's maken, maar foto's maken is nog niet hetzelfde als " f o t o g r a f e r e n " , als je begrijpt wat ik bedoel . . . :-)

Want
: iemand met een schroevendraaier in de hand, is daarom ook nog geen elektricien . . .

 

 


. . . hier dé ( analoge ) toestellen van ' toen ' . . .


Wist je dat ?
Op zeker moment werd er een Japanse kopie gemaakt van de Duitse Leica en die kreeg de naam ' Kwanon ' ( de boeddhistische godin voor barmhartigheid ).
In 1935 kwam deze op de markt onder de naam Canon en werd voorzien van . . . Nikon objectieven-die toen (nog) geen fototoestellen maakten, want Canon moest daar nog aan beginnen . . .

 

__

:: Pers bericht - Press Report - Communiqué Presse ::

Fotografie loopt als een rode draad door het leven van Jan Huysmans. Reeds als jonge gast van zo'n 12 jaar experimenteerde hij met vaders Carl Zeiss materiaal. Zijn interesse voor fotografie zou uiteindelijk uitgroeien tot een ware passie.
Na zijn studies handel/economie behaalde hij enkele jaren later met succes het diploma fotografie aan het Hoger Instituut Kunstonderwijs te Antwerpen. Door het plots overlijden ( op jonge leeftijd ) van een goed bevriend Antwerps modefotograaf , kon z'n oorspronkelijke planning om die zaak over te neme,n niet doorgaan. Hij startte zelf zijn 'Jan Huysmans Picture Fascinable' , dat in het digitale tijdperk werd aangepast naar " Jan Huysmans' PhotoFiles.be " . Al die jaren was Jan Huysmans lid bij de Nationale Beroepsfotografen Vereniging .

Zijn werk omvatte ondermeer vrij veel "stock-photography ", maar ook opdrachten voor bedrijven, modelagencies, magazines in binnen- en buitenland, nationale en internationale tentoonstellingen, enz.

Hij fotografeerde in z'n studio te Berchem, maar ook op locatie . Tegenwoordig heeft hij elders zijn eigen studio, met recent opname- en belichtingsmateriaal .

Op zeker moment was de intrede van het digitale tijdperk een feit en was het voor de hand liggend dat ook Jan Huysmans zich ging toeleggen op het vlak van digitale fotografie. Ook hierin heeft hij zich weten te bekwamen met de nodige studies . Bij dit soort evolutie moet men dan ook bijna blijvend investeren in materiaal en kennis .
De vroegere " darkroom " met vele apparaten en chemicaliën heeft plaats moeten maken voor digitale' camera's, digitaal studio-flitsmateriaal en de bijhorende meetapparatuur zoals digitale flits- en lichtmeters, enz. Kortom een avontuurlijke onderneming en een serieuze investering om toch op enkele enkele jaren tijd, van analoog naar digitaal over te stappen. Gedaan met negatieven van 135 film, 120 film en 4x5inch negatieven en positieven.

Op creatief vlak is hij nog altijd iemand die graag zijn opnamen regisseert, en alles onder controle wil hebben alvorens af te drukken . Mogelijk is deze manier van werken - en niet onterecht - ook te wijten aan de analoge periode, waar toeval achterwege moest blijven.

 

Zijn tentoongestelde werken zijn/waren reeksen, meestal ook van personnages. Het waren zelden losstaande opnamen . Hij vertrekt meestal van een idee, een concept, dat hij dan verder uitwerkt tot een homogeen geheel, een serie, een reeks .

Nog steeds is hij bezig met ondermeer het " portretteren " van mensen ( portfolio, castings ). Maar ook stock-photography en andere aspecten in de fotografie blijven hem boeien, zoals fine art voor tentoonstellingen en illustratiewerk voor boeken, cd-covers . Kortom, Jan Huysmans = passie voor fotografie.

Leo De Groof ( leraar / vriend )

 

:: Pers bericht - Press Report - 1984 - Communiqué Presse : :

" Soms loop ik er dagen over te piekeren. Ik heb iets opgevangen uit een gesprek dat alleen mij boeit, of ik heb iets geobserveerd waar ik een verhaal in zie. Mijn geest zoekt verder, ik zie een wirwar van beelden door mekaar, ik schrap en- vul aan, het is alsof de ontwikkelaar in mijn hersens werkzaam is. En dan plots, in een flits, heb ik de beelden, de foto's in mijn hoofd, in logische volgorde achter mekaar. Op dat moment heb ik mijn fotoverhaal reeds in mijn hoofd geregistreerd.
Jan Huysmans praat veel en graag over dat verlossend moment voor de kunstenaar : het einde van de broedtijd van een idee. Een zoekende en hard werkende kunstenaar. Dan volgt een minutieus uitgewérkt plan van actie. Jan Huysmans laat niets aan het toeval over. Met een aan het maniakale grenzende nauwkeurigheid kiest hij zijn modellen, zijn lokatie, zijn achtergrond, zijn belichting.
Het moment van opname is voor hem het belangrijkste. Corrigeren achteraf is er bij hem niet bij. Hij regisseert zijn opnamen volledig. Alles moet kloppen met de beelden die hij in zijn hoofd heeft. Het dokawerk is voor hem alleen maar een perfecte beheersing van de fotografische technieken. Zijn foto's zijn technisch af en volledig in de lijn van zijn wensen.
Jan Huysmans is dan ook geen fotograaf die aan wedstrijden deelneemt en zich schikt naar opgelegde normen. Hij is een zeer eigenzinnig talent die zijn fotografische kwaliteiten op originele manier wil vorm geven. Zijn werk is niet te vatten in een of ander ' -isme ' .
Jan Huysmans kiest meestal resoluut voor de zwart-wit fotografie. Het laat hem meer ruimte om zijn visie op de dingen rondom hem de vorm te geven die hij erin ziet.
Zijn geliefkoosd thema is de mens. Hij leest graag emoties, ontgoocheling, haat, verdriet, geluk in zijn modellen en weet ze precies te vatten in beelden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hij vaak het toneel, het ballet en de film-set opzoekt om daar op portretten te jagen.
Zijn fotoreeksen hebben een sterke structuur, een uitgebalanceerd verhaal, perfecte technische afwerking, en getuigen steeds van een zeer originele kijk op de mensen.
Jan Huysmans is een beloftevol jong fotografisch talent met een eigen visie op zijn medemensen, een visie die hij nauwkeurig in beeld kan brengen. "

Leo Verschueren - Free-lance journalist